ارزش امریکایی یا تنفر امریکایی

ارزش امریکایی یا تنفر امریکایی

کارشناسان عملیات روانی امریکایی پس از پایان جنگ سرد بر این باور بودند که حضور مک دونالد و پپسی و پخش فیلم های هالیودی از MBC در کشورهای عربی به این معنا ست که ارزش های امریکایی در میان اعراب همه گیر شده است. اما خیلی زود تصورات شان در یازه سپتامبر فرو ریخت. به سرعت به دنبال جواب سوال های خود رفتند.

پاسخ سوال ها شکل عمل دولت اوباما در خاورمیانه را شکل داد که مسلمانان را درگیر هم کرد و دامن دولت امریکا را نیز منازعات منطقه ای در ظاهر بیرون کشید و حتا اسراییل را هم تحت فشار قرار داد تا هزینه های جانبی تولید نکند و روند شهرک سازی را کند و متوقف کرد.

برای کشوری مانند امریکا که تنها چهار صد سال است بوجود امده مفاهیمی مانند فردگرایی، برابری، پرچم و نمادهای خود ساخته بخشی از ارزش هایی هستند که ملت های با پشتوانه تاریخی، جایگزین های دیگری بجای آن دارند. اما امریکایی ها بر این مفاهیم با عنوان ارزش های امریکایی (American Values) تاکید بسیاری دارند. برای پر کردن جهان از این ارزش ها، امریکایی ها جنگ ها بسیار کرده اند و از همه مهمتر دستگاه عریض و طویل هالیوود را بر این مدار قرار داده اند.

در مقابل سال ها تاکید دستگاه فرهنگی امریکا بر ارزش های امریکایی، دولت جدید امریکا تمام تلاش خود را بر تنفر امریکایی قرار داده است. توجه داشته باشید که نمادها در تبلیغات سیاسی نقش بسیار تعیین کننده ای دارند و این که دولت جدید امریکا کار خود را با بر خورد با شهروندان کشورهایی آغاز کرد که همگی مسلمان هستند و کمتر خطرات تروریستی را تولید کرده اند. این می تواند نمادی از عدم عدالت در برخورد دولت امریکا باشد.

تصمیمات نمادین برای تولید عقبه ای جدی تولید می شود و نمی توان آن ها را یک شبه و خلق الساعه دانست. بلکه برای مصرف مشخص تولید می شود. این فرمان پر سر و صدا تنها برای ارضا رای دهندگان دست راستی امریکایی است که توقع زیادی از ترامپ دارند و اصولا تنها متحدان پرو پا قرص او محسوب می شوند. اما عوارض بیرونی این تصمیم ضربه جدی به دستگاه تبلیغاتی امریکا وارد کرده است که جایگزینی ارزش ها امریکایی را با تنفر امریکایی در ذهن متبادر می سازد.

نظر دهید !!!

نظر شما برای “ارزش امریکایی یا تنفر امریکایی”



قالب وردپرس