• مــوضــوعات
  • بایگانی سیاوشون
  • نویسندگان سیاوشون
  • » سردبیر
    » میهمان
    » خاطره آقائیان
    » تورج آقائیان
    » شهرزاد آريانا
    » لادن آرمند
    » آرمان اسدی
    » محمد اسداللهی
    » محمد حسین داوود
    » احسان نیک آئین
    » طاهره اسلامی
    » محمد رضا اسلامی
    » فریبا قربانی
    » سید مهدی حجتی
    » پيمان جوادي
    » سارا جوادی
    » سیروس جوکار
    » مجید کریمی
    » امیر حسین کاظمی
    » راضیه خضری
    » کیوان میری
    » پوپه میثاقی
    » محمد علی مختاری
    » رضا متقی
    » احمد نامی
    » سعید نظری
    » علی نظام الملکی
    » مهدی عمرانی
    » آرش پردانی
    » علی پشوتن
    » رضا رحیم خانلی
    » حسام الدین رهنما
    » حمید روشان
    » حمید روستا
    » فرزاد صدری
    » سید بها الدین شیرازی
    » سید مهدی طاهری
    » رضا طاهری نیا
    » علی تارخ
    » سارا ترابي
    » زهرا وهبی
    » مهروش ذاکری
    » فاطمه زارع مهذبیه
    » بابک ضیایی
  • آرش پردانی
  • شكلات و چاي، قدرت مغز را افزايش مي‌دهند


    دیماه-07-1387

    بر اساس نتايج پژوهش‌هاي اخير افرادي كه شكلات يا چاي مصرف مي‌كنند در تست‌هاي مفهومي نمرات بالاتري مي‌گيرند و قدرت عملكرد‌هاي ذهني و ادراكي آنها نيز نسبت به كساني كه به خوردن اين مواد عادت ندارند به مراتب بيشتر است. در اين تحقيقات، پژوهشگران دپارتمان فيزيولوژي، آناتومي و ژنتيك دانشگاه آكسفورد روي 2 هزار و 31 فرد سالمند در گروه سني بين 70 تا 74 سال مطالعه كردند. آنها رابطه بين عملكرد ذهني و مصرف شكلات و چاي را كه مهمترين مواد حاوي فلاوونوئيدها هستند، در اين افراد مورد ارزيابي و آزمايش قرار دارند. شركت كنندگان ابتدا پرسشنامه‌هايي را درباره عادتهاي تغذيه شان پركردند و پس از آن به درخواست محققان در آزمايشات و آزمونهاي ذهني شركت كردند. مطالعه روي نقش ميكرومواد مغذي در كاهش توانايي ذهني ناشي از افزايش سن همواره مورد توجه دانشمندان بوده و اين تحقيقات هم چنان رو به افزايش است. ميوه‌ها و نوشيدني‌هايي چون چاي و قهوه و كاكائو منابع غذايي اصلي حاوي پلي فنول‌ها هستند. پلي فنول‌هاي موجود در مواد غذايي در واقع فلاوونوئيدهايي هستند كه بر اساس يافته‌هاي قبلي دانشمندان، نقش بسيار مهمي در جلوگيري از زوال عقل و اختلال مشاعر دارند. نتايج اين پژوهش در مجله «نوتريشن» منتشر شده است. با اين حال دانشمندان توصيه مي‌كنند كه مصرف اين مواد خوراكي كه در حد تعادل بسيار بهتر است؛ چرا كه زيادروي در خوردن آنها مي‌تـواند از سوي ديگر مشكلات بيشتري براي سلامتي به همراه بياورد.

    ديدگاه خود را ارسال کنيد!

    برای این یادداشت 0 دیدگاه ثبت شده است.