حالا دیگر همه میدانند که، برای تولید لباسها و کفشهای برند، گوشیهای هوشمند و اتومبیلهای پیشرفتۀ کممصرف، میلیونها کارگر در فقیرترین کشورهای دنیا در شرایطی اسفبار به بیگاری کشیده میشوند. اما راهحل چیست؟ حداقلش این است که ما مصرفکنندگان میتوانیم با خریدِ کالاهایی که مطمئنیم در فرایند تولیدشان انسانها رنج نکشیدهاند چرخۀ ستم را بازتولید نکنیم. به این کار میگویند «خرید اخلاقی». اما مایکل هابز، روزنامهنگاری که مدتهاست پویشهای مصرف اخلاقی را دنبال میکند، میگوید بهجای خرید اخلاقی باید در پی مقررات بهتر باشیم. |
|